Categories
Achtergrond

Rabobank-topman Draijer: ‘Ik begrijp de woede’

Wiebe Draijer, de versbenoemde CEO van de Rabobank, was vandaag te gast bij Room for Discussion aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). Daar werd hij geïnterviewd door studenten over zijn verleden bij de Sociaal-Economische Raad (SER), de Libor-affaire en meer.

Hij is geen bankier, maar een veranderaar, zegt Draijer meteen in het gesprek. ‘Toen ik werd gevraagd om de nieuwe bestuursvoorzitter van de Rabobank te worden heb ik gevraagd: “Weet je zeker dat je geen bankier wilt?”. Er zijn tenslotte veel goede bankiers in Nederland. Wat ze bij de Rabobank wilden was iemand die voor cultuurverandering zou zorgen. Dat gaf de doorslag. Daar heb ik ervaring en affiniteit mee.’ Ook bij de SER, waarvan Draijer van 2012 tot 2014 voorzitter was, voelde hij zich geen onderhandelaar maar een dirigent. Een functie die ook aansluit bij zijn nieuwe positie bij de Rabobank, vindt Draijer.

Lijken in de kast
Natuurlijk ontkomt Draijer niet aan vragen over de Liborrente-affaire, die de Rabobank grote imagoschade opleverde en die zijn voorganger Piet Moerland de kop kostte. Een groep bankiers, waaronder een aantal van de Rabobank, maakte verboden afspraken over rentestanden om zo de rente in hun voordeel te manipuleren. ‘Ik was toen nog niet betrokken bij de Rabobank, dus kan er weinig over zeggen,’ stelt Draijer. ‘Wat ik wel kan zeggen is dat de processen om fraude te voorkomen op fundamentele wijze gewijzigd zijn, om te voorkomen dat het opnieuw kan gebeuren.’

De Rabobank is naast de Liborrente-affaire ook verwikkeld in juridische procedures omtrent de schending van de zorgplicht van de bank bij rentederivaten. In een zaak stelde de rechter de eiser in het gelijk: de zorgplicht was geschonden. Kan Draijer zeggen dat er geen andere lijken uit de kast komen? ‘Ik kan niet garanderen dat er nog andere dingen gebeuren. Wij zijn deel van de sector en als er problemen zijn in de sector, dan zitten wij daar ook bij.’

Cultuurverandering
‘Het fundamenteel veranderen van gedrag kost een aantal jaar,’ zegt Draijer over wat hij met de bank van plan is. ‘Het begint bij de top, de mensen bij mij aan tafel. Wat je je moet afvragen is: hoe doen we het vandaag en hoe zou het in de toekomst anders moeten.’ Draijer voert tegelijkertijd veel gesprekken met klanten om het vertrouwen in de Rabobank te herstellen. ‘Ik begrijp de woede. De pijn is nog steeds voelbaar en de bank heeft geboet voor haar fouten. Nu moeten we ervoor zorgen dat we die fouten niet nog een keer maken.’

De verandering die Draijer wil inzetten bij de Rabobank is voornamelijk dat het weer om de klant moet gaan, zo vertelt hij. ‘Uiteindelijk is de functie van een bank het helpen van kranten om hun doelen te bereiken. Bedrijven die een krediet nodig hebben, mensen die een hypotheek willen afsluiten en rekeninghouders die hun spaargeld veilig ergens willen plaatsen. Daar moeten we weer naar terug.’

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.